Brug værktøjer til HR – men glem ikke menneskerne

Human Resources er som begreb mere end 100 år gammelt, og blev første gang introduceret for godt 140 år siden af John R. Commons i bogen The Distribution of Wealth, der skulle dog gå mange årtier inden begrebet blev slået mere fast det var først i slutningen af 50’erne, af begrebet begyndte at vinde indpas i virksomhederne, da de ansatte begyndte at blive set som en vigtigere del, der skulle passes og plejes.

Siden er der som de fleste nok er klar over sket en ekstrem udvikling inden for dette. HR afdelinger begynder at få større og større betydning og magt i virksomhederne. I rigtig mange virksomheder her i landet, er et viden der er den primære drivkraft og det er derfor medarbejderne der er det vigtigste aktiv, og derfor dem der skal passes ekstra godt på, og dem der skal tiltrækkes, og dette gøres blandt andet gennem HR.

Fra hyggesnak til personprofileringsværktøjer

Da HR startede som et begreb, havde HR afdelingen ofte nærmest en tendens til at være en form for terapi afdeling, hvor de ansatte kunne komme hen og snakke, hvis der var noget galt, eller det var dem der sørgede for sociale arrangementer. Siden er der sket en masse, og HR afdelinger er med til at skrive personalepolitiker, ansætte personer i de ledende stillinger og være med til at tegne firmaet både ind ad til og ud ad til.

Så fra at være et lille hyggekontor med en enkelt mand (for det var det stort set altid i tidernes morgen), er det nu ofte store afdelinger, der arbejder med avancerede værktøjer der kan profilere de ansatte, og ikke mindste profilere kommende ansatte. Du kan se eksempler på nogle af de profileringsværktøjer der findes her.

Virksomhederne må ikke glemme, at de ansatte er mennesker

Når man sidder med en lang række værktøjer, der kan hjælpe med de HR mæssige beslutninger der skal tages, kan det være fristende at forholde sig til de tal og resultater der bliver præsenteret i værktøjerne.

En god HR chef og HR medarbejdere skal dog være meget opmærksomme på, at ansatte ikke blot er værktøjer, det er mennesker, og mennesker skal behandles som mennesker, og den menneskelige faktor i en HR afdeling bør derfor ikke forsvinde, uanset hvor smarte værktøjerne ellers bliver.

Del artikler
Facebook
Twitter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Cookie policy

Gennem at besøge baq.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.